Wednesday, February 07, 2007

Gezocht: Industrieel ingenieur bouwkunde provincie (m/v).

Functiecontext
De dienst Waterlopen heeft momenteel een vacature voor een industrieel ingenieur bouwkunde. Het betreft een aanstelling in voltijds statutair verband met een proeftijd van één jaar. De dienst Waterlopen staat in voor het onderhoud van ongeveer 900 kilometer onbevaarbare waterlopen en voert projecten uit die voornamelijk gericht zijn op het voorkomen van wateroverlast. Dit alles gebeurt in het kader van een integraal waterbeleid. Daarnaast begeleidt deze dienst polders en wateringen en gemeenten bij hun waterlopenbeheer. Het provinciebestuur wordt ook om advies gevraagd in het kader van diverse procedures, zoals aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen. Het verleent ook zelf vergunningen voor werken aan beken. De dienst Waterlopen zorgt voor de voorbereiding van al deze beslissingen. Voor de invulling van deze vacature organiseert het provinciebestuur een vergelijkende aanwervingsprocedure. Er wordt eveneens een wervingsreserve aangelegd die een geldigheidsduur heeft van vier jaar.
Functiebeschrijving
 Takenpakket algemeen :
 je hebt een degelijke kennis van de wetgeving op de overheidsopdrachten en de wetgeving op polders, wateringen en onbevaarbare waterlopen
 je bent vertrouwd met de toepasselijke typebestekken en normen en geldelijke reglementeringen m.b.t. subsidiëringen
 je hebt ook een basiskennis van de wetgeving m.b.t. stedenbouw en ruimtelijke ordening
 Takenpakket specifiek voor de dienst Waterlopen :
 je volgt de onderhoudswerken op (voorbereiding en nazicht van de werken op het terrein, nazicht vorderingsstaten, …) aan de provinciale onbevaarbare waterlopen
 je volgt de investeringswerken op (opmaken van eigen bestekken en ontwerpen, begeleiding van externe studiebureaus, voorbereiding en nazicht van de werken op het terrein, nazicht vorderingsstaten, bijwonen van werfvergaderingen, …) aan de provinciale onbevaarbare waterlopen.

 je behandelt machtigingsdossiers voor werken aan onbevaarbare waterlopen, uitgevoerd door particulieren of andere besturen
 je brengt advies uit over aanvragen voor stedenbouwkundige vergunningen
 je brengt advies uit over rioleringsprojecten van gemeenten en Aquafin
 je doet de technische behandeling van klachten van particulieren en van andere besturen over afwateringsproblemen
 je houdt toezicht op polders en wateringen (bijwonen van polderschouwingen, begeleiding, adviesverlening en technische bijstand m.b.t. de werken aan waterlopen uitgevoerd door polders en wateringen, nazicht van de afrekeningen van polders en wateringen, technische behandeling van de gunningen)
 je neemt actief deel aan de bekkencomités en de bekkensecretariaten
 je neemt actief deel aan en bereidt de vergaderingen voor van de waterschappen m.b.t. de opmaak van deelbekkenbeheerplannen
 je organiseert of woont diverse overlegmomenten bij over waterkwantiteitsproblemen met andere diensten en besturen (Afdeling Water ; Afdeling Natuur ; eigen interne diensten ; NMBS ; Aquafin ; VLM ; gemeenten ; …)
 je behandelt telefonisch vragen en klachten
 je hebt vrije en verplichte vorming
 Profiel algemeen :
 cognitief niveau :
 interne werking van de openbare besturen
 administratief recht, gemeente- en provinciewet relevant voor de functie
 informatica en basiskennis grafische toepassingen (G.I.S. en C.A.D.)
 zelfstandigheidsniveau :
 je kunt in teamverband werken doch de gestelde taken kunnen een belangrijke graad van zelfstandigheid eisen
 je staat in voor de rapportering aan het diensthoofd bij wie je ook terecht kunt voor problemen
 communicatief niveau :
 je beschikt over voldoende communicatieve vaardigheid omdat je moet deelnemen aan vergaderingen en instaan voor technische toelichtingen
 je moet over voldoende taalkundige kennis beschikken om op een correcte wijze technische verslagen, nota's en brieven op te stellen
 je beschikt eveneens over het vermogen om problemen en opdrachten juist te analyseren
 Profiel specifiek voor de dienst Waterlopen :
 je hebt technische kennis m.b.t. hydraulica en het beheer van waterlopen
 je hebt een basiskennis van GIS (Arc View) en alle office toepassingen
 je hebt een vlotte schrijfstijl
 je bent sterk in mondelinge communicatie (leiden van vergaderingen, spreken voor een publiek, …)

Arbeidsvoorwaarden
De provincie biedt haar werknemers :
 een maatschappelijk nuttige job binnen een moderne werkomgeving
 maaltijdcheques
 gratis hospitalisatieverzekering
 gratis openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer of een fietsvergoeding
 gelijke kansen bij aanwerving en loopbaanontwikkeling
 glijdende uurregeling
 een degelijke verlofregeling
 een degelijke pensioenregeling (voor statutaire functies)
 diverse mogelijkheden tot deeltijds werken
 kinderopvang in de grote vakantie
 vorming, training en opleiding, ook tijdens de werkuren
 een sportdag, een familiefeestdag,…
Voor deze functie word je aangeworven in de graad van industrieel ingenieur bouwkunde (niveau A) met de bijhorende salarisschaal (A1a-A1b-A2a). Minimum aanvangssalaris :
2 549,53 euro (bruto maandsalaris, reeds aangepast aan de huidige index), reglementaire toeslagen (bv. vakantiegeld en eindejaarsgeld) niet inbegrepen.
Voor de berekening van je salaris kunnen de jaren anciënniteit in de openbare sector en privé-sector in rekening worden gebracht. Privé-anciënniteit telt voor maximum 6 jaar mee, de openbare anciënniteit onbeperkt.
Als provinciepersoneelslid geniet je na de indiensttreding van een functionele loopbaan : je verkrijgt een hoger salaris op basis van een gunstige evaluatie van je prestaties, voldoende uren vorming en anciënniteit.
Voorwaarden om te kunnen deelnemen aan de aanwervingsprocedure
 je bent 18 jaar of ouder
 je bent op de uiterste inschrijvingsdatum (5 maart 2007) in het bezit van een diploma van industrieel ingenieur bouwkunde, optie bouwkunde
Indien je, naast hogervermeld diploma, eveneens een hoger diploma bezit, kan je ook deelnemen aan de selectie.
Ook laatstejaarsstudenten van het academiejaar 2006-2007 zijn toegelaten tot de selectie.
Je kunt eveneens deelnemen wanneer je :
 je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s
 je diploma in het buitenland behaalde, wanneer dit krachtens internationale overeenkomsten of krachtens wet of decreet, gelijkwaardig wordt verklaard met één van de hierboven vermelde diploma's of erkend werd overeenkomstig de bij de KB's van 6 en 22 mei 1996 vastgelegde procedure, waarbij de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen stelsel van erkenning van diploma's in aanmerking worden genomen
 je diploma behaalde in een andere taal dan het Nederlands ; in dit geval moet je wel eerst je kennis van het Nederlands bewezen hebben door middel van een door SELOR uitgereikt taalbrevet.
Voorwaarden om als personeelslid te worden benoemd
Als je geslaagd bent voor deze selectie, moet je - om benoemd te worden - op de datum van indiensttreding :
 Belg zijn of burger zijn van een lidstaat van de Europese Unie
 van onberispelijk gedrag zijn en de burgerlijke en politieke rechten genieten
Hiervoor wordt bij indiensttreding een getuigschrift van goed zedelijk gedrag gevraagd.
Je wordt benoemd nadat je je proefperiode van één jaar met succes hebt vervuld.
Selectieprocedure
Alle selectieprocedures binnen het provinciebestuur zijn vergelijkend. Dit betekent dat er per onderdeel een score wordt toegekend, die na het doorlopen van alle stappen wordt getotaliseerd. De uiteindelijk best gerangschikte kandidaat krijgt de eerste kans tot het aanvaarden van de betrekking.
De proeven worden in het Nederlands afgenomen.
A. schriftelijk gedeelte
Praktijkgerichte schriftelijke test
Vereist : 30/50 punten
B. mondeling gedeelte
Een gesprek om vast te stellen of de kandidaat voldoet aan de taakomschrijving en functieanalyse.
Vereist : 30/50 punten
In het kader van de openbaarheid van bestuur kan je na iedere selectiefase feedback vragen over je selectieresultaat. Je moet dat wel schriftelijk of per e-mail en binnen een redelijke termijn (max. 3 maanden) doen.
Indien je op basis van een handicap van bepaalde voorzieningen (bv. doventolk, groter lettertype,…) gebruik wil maken, vragen wij dit tijdig te melden. Het provinciebestuur zal hierna alle mogelijke inspanningen leveren om aan je vraag tegemoet te komen.
Selectiedata
De proeven zullen plaatsvinden op nog later vast te stellen data. De uitnodiging hiervoor gebeurt schriftelijk.
Rangschikking en wervingsreserve
Op basis van het totaal behaalde aantal punten worden de geslaagden gerangschikt in een wervingsreserve (= lijst van geslaagden), die vier jaar geldig blijft.
Bij gelijkheid van punten wordt voorrang gegeven aan de geslaagde kandidaat die de meeste punten behaalde voor het tweede selectiegedeelte.
Hoe solliciteren ?
Indien je geïnteresseerd bent in de vacature en je wenst deel te nemen aan de selectie moet je per post (bij voorkeur aangetekend) volgende documenten toesturen aan de Deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen, dienst "Werving en Loopbaan", Gouvernement-straat 1, 9000 Gent :
 het inschrijvingsformulier
 een Nederlandstalig curriculum vitae
 een fotokopie van het vereiste diploma
(voor laatstejaarsstudenten : een getuigschrift waaruit blijkt dat je ingeschreven bent in het laatste academiejaar met het oog op het behalen van het vereiste diploma)
De uiterste datum waarop je je kandidatuur kan indienen is maandag 5 maart 2007, waarbij de poststempel geldt als bewijs.
Reacties per e-mail op deze vacature worden als voorlopige inschrijvingen aanvaard, maar moeten tegen de uiterste inschrijvingsdatum worden aangevuld met de voormelde documenten.
Kandidaturen die niet beantwoorden aan de gestelde voorwaarden worden niet aanvaard. De verantwoordelijkheid voor het volledig en tijdig indienen van het dossier ligt bij de kandidaat.
Info
Persoonlijk : Provinciaal Administratief Centrum
Eerste directie - dienst "Werving en Loopbaan"
Woodrow Wilsonplein 2 (vierde verdieping - lokaal 491)
9000 Gent
elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur
Telefonisch : 09 267 74 89 of 09-267 74 87
contactpersoon : Anne Matthys of Alex De Bruyne
Fax : 09-267 74 98
E-mail : fabienne.rommens@oost-vlaanderen.be
Website : www.oost-vlaanderen.be/public/vacatures.cfm
Op deze website kan je onder de rubriek vacature dit infobundel (incl. inschrijvingsformulier) downloaden of vragen het je per post of e-mail toe te zenden